Δράσεις

______________________________________________________________

1. Εισήγηση της καθηγήτριας Α.Μ. Βέργουλα 

Την Δευτέρα 3 Νοεμβρίου 2014 οι μαθητές της Α΄ τάξης που εκπονούν την Ερευνητική Εργασία με θέμα «Πρόσωπα της ελληνικής οικογένειας μέσα από τα μάτια δημιουργών του 20ου αιώνα» και με υπεύθυνη καθηγήτρια την κ. Α.  Γκίνη, είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν σχετική εισήγηση από την καθηγήτρια του μαθήματος της Κοινωνιολογίας κ. Α. Μ. Βέργουλα. Κατά τη διάρκεια της εισήγησης και μέσα από συζήτηση δόθηκαν αναλυτικές πληροφορίες για τη δομή, τη λειτουργία και τους διάφορους τύπους της οικογένειας. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στο θέμα των γονικών προτύπων, που παίζουν ουσιαστικό ρόλο στη διαμόρφωση συμπεριφορών, στην ποιότητα των σχέσεων και στις διάφορες μελλοντικές επιλογές του κάθε ατόμου. Για παράδειγμα, το έντονα κριτικό οικογενειακό περιβάλλον έχει αρνητικές συνέπειες στην αυτοεκτίμηση και την αυτοπεποίθηση του παιδιού. Η ομιλία πλαισιώθηκε από σχετικές προβολές και χρήση εποπτικού υλικού.

______________________________________________________________

 2. Συζήτηση με τον στιχουργό Φίλιππο Γράψα

Την Δευτέρα 24 Νοεμβρίου 2014 επισκέφθηκε το σχολείο μας ο καταξιωμένος Έλληνας στιχουργός Φίλιππος Γράψας. Την εισήγησή του είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν οι μαθητές της Α΄ τάξης που εκπονούν την ερευνητική εργασία με θέμα «Πρόσωπα της ελληνικής οικογένειας μέσα από τα μάτια δημιουργών του 20ου αιώνα» με υπεύθυνη καθηγήτρια την κ. Α.  Γκίνη, καθώς και μαθητές της Β΄ τάξης με υπεύθυνη καθηγήτρια την κ. Α. Βουλγαράκη, Υποδιευθύντρια και Συντονίστρια των Ερευνητικών Εργασιών. Το παραπάνω θέμα επελέγη με αφορμή την ανακήρυξη του 2014 σε διεθνές έτος για την οικογένεια.
Ο κ. Γράψας ανέφερε μέσα από παραδείγματα πως τα πρόσωπα της οικογένειας εμπνέουν μεγάλους δημιουργούς στον τομέα της λογοτεχνίας, της ποίησης και του θεάτρου από την αρχαιοελληνική εποχή μέχρι και σήμερα.  Στη σύγχρονη εποχή η μελοποιημένη ποίηση έχει να επιδείξει πολλά και αξιόλογα παραδείγματα τέτοιων αναφορών. Στη συνέχεια, ο στιχουργός απήγγειλε κάποια ποιήματά του που έχουν μελοποιηθεί από συνθέτες όπως ο Μάριος Τόκας και ο Λουδοβίκος των Ανωγείων, και  τα οποία σκιαγραφούν τη διαχρονική θέση της γυναίκας στην οικογένεια ως μητέρας και ως συζύγου («Το κερί»), αλλά και το πρόσωπο του πατέρα μέσα από τα μάτια του παιδιού και ειδικότερα του γιου («Θυμάμαι έναν πατέρα», Άη Γιώργης»).

Απαντώντας σε ερωτήσεις των μαθητών, ο κ. Γράψας ανέφερε ότι

  • σε περιόδους κρίσης, όπως είναι αυτή που διανύουμε, γεννιούνται πολλά και αξιόλογα έργα, καθώς μέσα στις αντίξοες συνθήκες καλλιεργείται περισσό-τερο το αγωνιστικό πνεύμα, ωριμάζουν οι σκέψεις και προβάλλει έντονη η ανάγκη έκφρασης, μέσα από την τέχνη, ιδεών και ποικίλων προβληματισμών
  • η πιο συγκινητική στιγμή της ζωής του ήταν η επιβράβευσή του από το Μάνο Χατζιδάκι, όταν τού παρουσίασε τους στίχους τού μετέπειτα μελοποιημένου και δημοφιλούς τραγουδιού «Σ? αναζητώ στη Σαλονίκη».
  • το κοινό σπάνια αναγνωρίζει σε ένα πετυχημένο και ευρέως διαδεδομένο τραγούδι τη συμβολή του στιχουργού. Συνήθως αυτός που δρέπει των τιμών είναι ο τραγουδιστής ή ο συνθέτης. Είναι θέμα μόρφωσης και καλλιέργειας να αποδίδεται η τιμή πρώτιστα στους δημιουργούς ενός μουσικού έργου, στον ποιητή και στο συνθέτη.

Τέλος, ο στιχουργός  παρότρυνε τους μαθητές να καταγράφουν τις σκέψεις τους, να μη διστάζουν να πειραματίζονται με τη δημιουργική γραφή και να μην καταστρέφουν ποτέ τα χειρόγραφά τους, θεωρώντας τα άτεχνα και μη ποιοτικά.
Η εκδήλωση, την οποία προλόγισε η κ. Αντωνία Βουλγαράκη, πλαισιώθηκε από σχετικές προβολές και χρήση εποπτικού υλικού (αποσπάσματα από τη δισκογραφία του στιχουργού). Ιδιαίτερα συγκινητική ήταν η στιγμή που οι μαθητές, κατόπιν σχετικής προετοιμασίας, τραγούδησαν τον «Αη Γιώργη», με σόλο την απόφοιτο Βασιλική Κοϊμτζόγλου. Στο πιάνο συνόδευσε η καθηγήτρια μουσικής κ. Αναστασία Γκίνη.

 «Ο Φίλιππος Γράψας γράφει στίχους για τραγούδια, τραγούδια λαϊκά, σημερινά, ειλικρινή και άφοβα. Μιλάει για την αγάπη, όμως με σπαραγμό και αξιοπρέπεια που της αξίζει. Αφουγκράζεται τη μοναξιά της μεγάλης πόλης και των ανθρώπων που την κατοικούν, τις μικρές τους νίκες, τις αναπόφευκτες μεγαλύτερες ήττες τους. Βγαίνει στο δρόμο, κοιτάζει γύρω με περιέργεια παιδική και προσμονή εφήβου, μυρίζει, αγγίζει, γεύεται. Δεν ψάχνει τη λέξη, αλλά την ανάγκη που τη γεννά, κι η ανθρώπινη ανάγκη το ξέρει, έχει αδερφό τον πόνο, κι όλοι αναπόφευκτα μετέχουμε στον πόνο, το δικό μας και των διπλανών?»

 Γιώργος Ανδρέου

 «Πιστεύω ότι ο Φίλιππος Γράψας είναι από τους σημαντικότερους στιχουργούς της εποχής μας, συνεχίζοντας την παράδοση της Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου, του Λευτέρη Παπαδόπουλου και άλλων σπουδαίων στιχουργών?»

 Μανώλης Μητσιάς

 «Φτιαγμένος από λεπτότητες και αρχαία μνήμη.
Μιλάει στις λέξεις στον πληθυντικό,
Γνωρίζει τις παύσεις και το πότε του Λόγου,
Γι?αυτό η σιωπή τον έχει στην καρδιά της.» 

Λουδοβίκος των Ανωγείων
(Από το βιβλίο «Σ?αναζητώ στη Σαλονίκη», εκδ. ΙΑΝΟΣ)