Πρόσωπα της ελληνικής οικογένειας μέσα από τα μάτια δημιουργών του 20ου αιώνα

Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Α. Γκίνη, ΠΕ 16
Χρονικής περίοδος υλοποίησης: Σχολικό Έτος 2014-2015, B’ Τετράμηνο

ΟΜΑΔΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

______________________________________________________________

Ομάδα : «Πρωταγωνιστές»

Μέλη ομάδας: Στέλλα Βράνα, Παναγιώτα Ευμορφιάδου, Χρήστο Καραδημητρίου, Δήμητρα Σαπανίδου και Αικατερίνα Σταυροπούλου.
Θεματική ενότητα ομάδας: Η ελληνική οικογένεια στο Θέατρο Σκιών

Παρουσίαση ομάδας:

 


Περίληψη Ερευνητικής Εργασίας:

Η ομάδα ασχολήθηκε με τους διάφορους τύπους οικογενειών που προβάλλονται μέσα από το Ελληνικό Θέατρο Σκιών. Στόχος της εργασίας ήταν να εντοπίσει μέσα από τις διάφορες ιστορίες του Καραγκιόζη τις αλλαγές που υπέστη η οικογένεια στον τρόπο λειτουργίας και στη δομή της από τις αρχές του 20ου αιώνα μέχρι σήμερα.
Οι μαθητές μελέτησαν την ιστορία, τα χαρακτηριστικά και το ύφος αυτής της μορφής τέχνης μέσα από σχετική βιβλιογραφία, δικτυογραφία, τηλεοπτικές εκπομπές, παραστάσεις και αφιερώματα και διαπίστωσαν ότι η καθημερινότητα του γκαφατζή αυτού ήρωα του Ελληνικού Θεάτρου Σκιών αντανακλά τις εκάστοτε κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες σατιρίζοντας την αδικία και την κοινωνική ανισότητα. Ο Καραγκιόζης, παρά τα πολλά ελαττώματά του (ψεύτης, υβριστής, αχαΐρευτος, κακός πατέρας), δε συμβιβάζεται. Αντιστέκεται με τον δικό του μοναδικό τρόπο. Οι χαρακτήρες, λοιπόν, αυτής της μορφής λαϊκού Θεάτρου εκφράζουν μια κοινωνία, που ουσιαστικά δεν αλλάζει, απλώς μετασχηματίζεται επαναλαμβάνοντας τα ίδια λάθη : την αδικία, την εξαπάτηση, την επιβολή ηθικά, οικονομικά, πολιτικά και κοινωνικά του πλούσιου και του ισχυρού πάνω στον φτωχό και τον αδύναμο λαό. Η δε οικογένεια, ως κύτταρο της κοινωνίας, υφίσταται πάντα τις συνέπειες όλων αυτών των «κακώς κειμένων» αλλά ταυτόχρονα, έχει τη δύναμη να αναμορφώνει την κοινωνία, καθώς μέσα από τη θαλπωρή και τις αρμονικές σχέσεις των μελών της εμπνέονται, από τη βρεφική και νηπιακή κιόλας ηλικία, τα ιδανικά, οι ηθικές αξίες και διδάσκονται ο διάλογος, η αλληλοκατανόηση και όλες οι αρετές.
Η βιωματική ενασχόληση των μαθητών με το Θέατρο Σκιών και με θεματικό άξονα την ελληνική οικογένεια συνέβαλε αφενός στην εξοικείωσή τους με την παράδοση και αφετέρου στην παιδαγωγική και κριτική προσέγγιση των καθημερινών αναγκών, συνθηκών και προβλημάτων της οικογένειας και κατ? επέκταση της κοινωνίας, μέσα από έναν δημιουργικό προβληματισμό.
Οι μαθητές επέλεξαν ως τέχνημα τη συγγραφή ενός σεναρίου με ήρωες τον Καραγκιόζη και τα μέλη της οικογένειάς του. Ακόμη, ανέλαβαν την ερμηνεία των ρόλων του θεατρικού δρώμενου. Οι διάλογοι διαμορφώθηκαν έτσι ώστε να προβάλλουν τους συγκεκριμένους χαρακτήρες του Θεάτρου Σκιών στην σύγχρονη πραγματικότητα αφήνοντας παράλληλα αιχμές για τις διαφορετικές αντιλήψεις μεταξύ παλαιότερης και νεότερης γενιάς (γονείς-παιδιά) με χιουμοριστικό και σατιρικό τρόπο.

______________________________________________________________

Ομάδα : «ΔΕΛΤΑ»

Μέλη ομάδας:  Ιωάννα Γιάκα, Χριστίνα Γιαλαμά, Αθανασία Καραβασίλη, Δέσποινα Κιλιακώβου και Χριστίνα Χρήστου.
Θεματική ενότητα ομάδας: Η ελληνική οικογένεια στην πεζογραφία

Παρουσίαση ομάδας: 

Get Adobe Flash player

Περίληψη Ερευνητικής Εργασίας:

Η ομάδα ασχολήθηκε με τους διάφορους τύπους οικογενειών που σκιαγραφούνται από πεζογράφους του 20ου αιώνα. Στόχος της εργασίας ήταν να εντοπίσει μέσα από την ελληνική λογοτεχνία τις αλλαγές που υπέστη η οικογένεια στον τρόπο λειτουργίας και στη δομή της από τις αρχές 20ου αιώνα μέχρι σήμερα.
Οι μαθητές, με βάση την ενότητα «Τα φύλα στη Λογοτεχνία» του μαθήματος «Κείμενα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας» και κατόπιν σχετικής έρευνας και μελέτης αντιπροσωπευτικών πεζών κειμένων όπως είναι οι «Παλιές Αγάπες» του Ανδρέα Καρκαβίτσα, «Η Φόνισσα» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, «Το ξυλάδικο του Βόλου» του Δημήτρη Χατζή και «Ο τέταρτος άνδρας» του Γεώργιου Αθάνα, διαπίστωσαν ότι τα πρόσωπα των οικογενειών που απεικονίζονται στα έργα των καλλιτεχνών μπορούν να δώσουν τα στίγματα πορείας της κοινωνίας μέσα στην οποία ζουν και να σημάνουν τα εξελικτικά στάδια και τις μεταμορφώσεις της.
Με τη βοήθεια των μεθόδων της διεπιστημονικής εξέτασης, της βιωματικής διερεύνησης αλλά και της κριτικής και ολιστικής προσέγγισης οι μαθητές κλήθηκαν να καλλιεργήσουν την αυτοκριτική, να τοποθετηθούν δημιουργικά και να ενεργοποιηθούν ως μέλη της οικογένειάς τους, της σχολικής κοινότητας και ως μελλοντικοί πολίτες της χώρας τους, συνειδητοποιώντας τις λεπτές ισορροπίες και τους διακριτούς ρόλους που συντελούν στη διαμόρφωση υγιούς κλίματος σε όλες τους τις σχέσεις και τους τρόπους επικοινωνίας.

______________________________________________________________

Ομάδα : «ΚΑΙ ΚΑΡΑ ΠΡΟΔΟΤΗ» 

Μέλη ομάδας: Νικόλαο Δέτση, Μάρκο Διαμαντόπουλο, Αναστάσιο Πατρίκιο και Νικόλαο Στοφόρου.
Θεματική ενότητα ομάδας: Η ελληνική οικογένεια μέσα από τη Σύγχρονη μουσική κουλτούρα των νέων

Εισαγωγική Παρουσίαση ομάδας: 

Get Adobe Flash player

 

Παρουσίαση Τεχνήματος: 

Περίληψη Ερευνητικής Εργασίας:
Η ομάδα ασχολήθηκε με τις σχέσεις μεταξύ των μελών της ελληνικής οικογένειας έτσι όπως αυτές αποκαλύπτονται μέσα από τους στίχους τραγουδιών που απευθύνονται στην ηλικιακή ομάδα των εφήβων και των νέων. Στόχος της εργασίας ήταν να εντοπίσει μέσα από την Ελληνική Ποπ, Ροκ και Ραπ μουσική τις αλλοιώσεις που υπέστη ο θεσμός της οικογένειας ως προς τον τρόπο λειτουργίας και ως προς τη συνοχή.
Οι μαθητές μελέτησαν σχετική δικτυογραφία, αρθρογραφία, τηλεοπτικές εκπομπές, συνεντεύξεις, συναυλίες και μουσικά αφιερώματα και κατέληξαν σε συμπεράσματα σχετικά με τη θεματολογία και τα κοινωνικά μηνύματα των σύγχρονων νεανικών μουσικών ακουσμάτων και προτιμήσεων.
Το τέχνημα της ομάδας είναι ένα τραγούδι σε μουσική ραπ με τίτλο «16 χρόνια». Οι 22 στίχοι του έχουν περιεχόμενο βιωματικό και είναι εμπνευσμένοι από οικογενειακές στιγμές και εμπειρίες.

______________________________________________________________